Sila Klik Disini

Thursday, 18 July 2013

MENYANYI MENGHIBUR HATI

Aku Yang Dulu - Tegar

Aku Yang Dulu Bukanlah Yang Sekarang
Dulu Ditendang Sekarang Ku Di Sayang
Dulu Dulu Dulu Ku Menderita
Sekarang Aku Bahagia
Cita-cita Ku Menjadi Orang Kaya
Dulu Ku Susah Sekarang Alhamdulillah
Bersyukurlah Pada Yang Maha Kuasa
Memberi Jalan Untukmu Semua

Hidupku Dulunya Seorang Pengamen
Pulang Malam Selalu Bawa Uang Recehan
Mengejar Cita-cita Paling Mulia
Membantu Keluarga Di Rumah
Sekolah Dulu Ku Ngak Punya Biaya
Terpaksa Ku Harus Mencari Nafkah
Tetapi aku Tak Berputus Asa
Pasti Yang Kuasa Memberi Jalannya

Hidupku Dulunya Seorang Pengamen
Pulang Malam Selalu Bawa Uang Recehan
Mengejar Cita-cita Paling Mulia
Bersyukur Masuk Dapur Rekaman
Sekolah Dulu Ku Ngak Punya Biaya
Terpaksa Ku Harus Mencari Nafkah
Paling Bisa Bantu Dengan Penuh Cinta
Cinta Yang Penuh Warna

Aku Yang Dulu Bukanlah Yang Sekarang
Dulu Ditendang Sekarang Ku Di Sayang
Dulu Dulu Dulu Ku Menderita
Sekarang Aku Bahagia
Cita-cita Ku Menjadi Orang Kaya
Dulu Ku Susah Sekarang Alhamdulillah
Bersyukurlah Pada Yang Maha Kuasa
Memberi Jalan Untukmu Semua

Sejiwa - Spring

Pada Irama Ku Berpesan 
Lagu Ini Ditujukan
Padanya Yang Tersayang
Kasihku Kau Pernah Dipersia
Lalu Ku Bawa Cintaku
Sebagai Penawarnya
Biar Lukamu Masih Terasa

Sesaat Engkau Tidak Ku Temu
Bulan Seakan Pilu
Tiada Dapat Beradu
Begitu Jika Engkau Membisu
Badai Jauh Dilautan
Tiada Ketepian
Sebegitu Cintaku Padamu

Usahlah Cinta Dibawa Bersama
Ditenggelami Mentari Di Timur
Gelap Gelita Tiada Bercahaya
Ku Tiada Berdaya
Inginku Selalu Di Sampingmu
Tiap Waktu Siang Melambai Malam
Bagaikan Senja Denyutan Cinta Kita
Penyambung Hadirnya

Akan Ku Bina Istana Bahagia
Menjadi Lambang Kasih Berpanjangan
Hentikan Airmata Pedih Kenangan
Yang Mencakar Perasaan
Mekarlah Bunga Cinta
Seharum Wangi Kemboja
Mekarlah Bunga Cinta
Di Taman Kita Sejiwa

Wednesday, 17 July 2013

RAMADAN 2013

Waduh-waduh lama bener tidak menjengah kat sini.. bukan bersawang je ni siap ade labah-labah duduk skali.. kenapa ye takde idea?? maybe bz dengan boypren je sampai tak sempat nak pikir ape yang nak diluah kat sini.. ke aku asyik sangat baca blog kak di ni.. memang pecah perut la kalau baca.. tenang otak jap.. so ramadan kali ni aku sangat sedih sebab tak boleh berpuasa.. tak penah umur ok!! itu yang buat aku stress je skrang ni.. ujian dari Allah kot.. dah jangan sedih-sedih Cik Shuhada..

Bulan puasa ni rasenya aku dah sain kontrak jadi tukang masak selama sebulan.. cik bedah memang dah tak larat la nak masak kalau dah petang-petang ni.. takpe menambah kemahiran dan pengetahuan.. sok dah kawin senang dah pandai masak.. cehh puji diri sendiri.. ala aku belasah ke masak janji sesedap rasa di tekak aku.. hahahha

(Sahur - 1 ) Siang tu aku balik keje pergi kota cari barang kuih.. punyala ramai manusia kat kipmart tu..sesak nafas ok.. peluh jantan pon boleh kuar.. tahun ni ramai betul orang berniaga.. banyak barang abis.. balik tu ingatkan nak masakla sardin sotong.. tetapi aku dengan selamba badaknye tertido.. then terbangun pulak pukul 5.15.. hahhahahahaa.. memekik cik bedah kejut.. aku msk sotong 5 minit je siap.. siap goreng telur dadar skali.. ko mampu?? gile besor api aku bukak.. walaupon aku tak boleh puasa tapi aku tetap kena bangun makan.. kalau tak bila lagi aku nak makan.. dah macam orang puasa.. makan ekspress kunyah 4-5 kali telan.. jangan amalkan ye tak elok untuk kesihatan..begitula kisah sahur pertama saya..

(Berbuka - 1) Puasa pertama seluruh negeri Johor, Kedah dan Melaka adalah cuti.. konon2 nak bangun lambat sekali pekerja cik bedah semua takde..adoiiyyaaii aku la yang kena tolong ni..penat gile ok..lps siap kuih terus memasak pulak.. asam pedas ikan pari & ikan merah, kenapa ada 2 jenis ikan??? sebab cik bedah tak makan ikan pari.. jadi kena la asingkan.. sayur kailan belacan sbb ikan masin dah abis, air hoclick ais..settle 1st day.. sahur memang aku perangat je lauk buka..xkuasa nak msak pepagi..

(Berbuka - 2) Puasa kedua dah keje.. nasib baik opis bagi balik awal.. tapi aku terserempak pulak dengan Farah.. tanya2 dia cakap nak pegi klinik.. aku pon antar la..tak sampai ati nak biarkan diorang jalan...boleh tahan jauh la jugak.. pastu singgah bazaar kecik penawar ni... mabuk ok macam2 bau ade.. ayam panggang itu sangat menyelerakan.. tapi aku sedar bahaya aku bawak 10 hengget je.. so tidak terjebak di situ.. aku cume beli kuih kasui yang pahit terlebih kapur dan roti jala tak berapa sedap.. 3 hengget je abis..pastu aku belikan farah air tebu untuk diorang buka...baiknye bakal kakak ipar awk ni farah..hhhaaahhha.. sampai rumah terus pegang bawang buat rencah dulu..en md noh nak asam pedas lagi..ikan mayong dia tulah.. cik bedah plak ikan ungaaa masak kicap blackpepper.. aku lak nak makan sardin ikan.. sayur ape ekk tak ingat dh..hahahha

(Berbuka - 3) Aku balik awal kul 4 lebih dah smpai..lepak tengok tv.. pastu buat rencah ayam bakar.. then nak masak lemak cili api.. sayur bunga kobis campur tempe campur paru campur cendawan butang.. air ambik je air yang cik bedah jual..senang!! sebab aku dah penat.. leceh gak la nak bakar ayam tu..marinate 10 minit je.. tu pon dah sedap sangat...huuhhh perasan lagi ni..

(Berbuka - 4) Ari sabtu halfday je..balik terus terlelap sebab pekerja cik bedah dah ada 2 orang..senang ati cikit nak tido.. tapi malam ni abang balik.. ade putera aisy!!! hilang penat dapat cium pipi montoxs macam anty tu.. aku nak buat ikan msk tauchu.. en abah biase aarrr asam pedas ikan mayong.. pastu aku masak ikan singgang.. sayur kobis campur tempe goreng je..senang settle.. air macam biase abang dengan meje yang settle.. air aku special ribena.. minum sensorang.. peehhhh sedap oohhhh..sorang2 terkangkang2 masak.. malam terus pengsan.. main dengan putera kejap je..



(Berbuka - 5) Ahad lepas bersahur la sangat tu..orang tak puasa kan.. tolong cik bedah jap then tido sampai pukul 10.. bangun kak anis tanya nak ambik udang pukul berapa.. aahhh suh abang dengan akak je gi ambik.. baik aku layan putera tido sambil abiskan novel Sebenarnya Aku Isteri Dia.. best giler sambil baca sambil berangan.. abis je baca putera pon bangun.. bangun terus senyum sebab nampak anty kat sebelah.. main2 jap dengan dia lepas tu aku pulak yang sambung tido.. sampai pukul 4.30 bangun cari bawang..Pehhh memang nak pengsan aaahh.. Siakap & Ikan putih 3 rasa, udang lemak cili api, barai masak sampal, bayam masak air, sambal belacan.. aooowwww banyakknye.. yang ni akak ade ambik gmbar..yang lain aku malas nak ambik sebab siap masak pon ngam2 je nak waktu berbuka... tak dan nak snap2 ni..

(Berbuka - 6) Balik keje aku sempat tido..macam ngantuk sangat rase..niat dihati memang malas dah nak masak sebab kepala dah ingat nak pergi bazaar kat kota..sekali cik bedah ubah cakap lepas buka baru pegi.. melayang aku punya ayam bakar dengan murtabak terpaksa masak jugak ikan masak tauchu dan sardin sotong.. lepas makan baru pergi kota..perut kenyang di suruh jalan..semput..

(Berbuka - 7) Semalam aku balik lewat sikit..gi bazaar dengan farah..lagipon dia nak bagi duit tiket yang aku belikan tu.. belilah murtabak, kepak bakar, kuih tepung pelita, kole kacang.. banyak gak tu.. abis 14 hengget.. padahal dari pagi ni dah google resepi ayam percik.. si B ni la cakap ma dia masak ayam percik dah aku teringin..tapi aku ubahla jadi versi cik shuhada.. pedas2.. last2 masa buka cik bedah cakap macam ayam masak sambal santan ma je..hahhaha..oiiii lain ehhh!!yang ni ade rempah2 ckit.. satu lagi aku tambah madu..berkhasiat tu..tapi diorang sume tak tahu.. hahahah.. sebab en abah tak suka manis2 sangat.. madu kan ade rasa manis dam masam sikit.. pastu aku goreng ikan kerisi tanpa buang sisik.. bising lagi en abah cakap nape ade sisik.. sekali makan senyap.. dia sorang je makan 3 ekor sampai ke sahur.. sedap la tu..sebab kalau kita tak buang sisik rase manis isi ikan tu lebih sikit.. tambah pulak aku masak kentang campur suhuunn masak air.. ade pulak sambal belacan.. tak penah2 en abah tambah nasi.. semalam 3 kali ok!! hahh komplen lagi..

Cukup seminggu lauk berbuka puasa yang disediakan oleh cik shuhada untuk keluarga tercinta..kah kah kah.. maknanye lagi seminggu aku baru update.. pening nak masak ape lagi arini???

Nabi SAW bersabda "Sesiapa yang menjamu makanan untuk berbuka bagi orang berpuasa, pahalanya sama seperti pahala orang berpuasa, iaitu pahala orang berpuasa yang tidak dikurangkan walau sedikit (Hadis riwayat At-Tirmizi)