Sila Klik Disini

Tuesday 6 August 2013

RAMADAN 2013 - EPISOD 2

Urmm entry lame aku perap last2 tajuk je ade..hahhaha.. tahun ni sangat takde mood berpuasa.. yelah mungkin Allah nak uji aku yang sangat jahil ni.. dh berapa tahun aku puasa penuh and this year memang aku akan ingat sampai bila2.. aku cume dapat mula puasa 23 Ramadan .. sedihnya : (  Aku rasa give up sangat.. menangis sorang2 rasa tak sanggup nak lalui ujian ni... tapi alhamdulillah harap-harap aku dah semakin sihat sekarang ni .. so start 8 puasa aku dah takde mood sangat nk masak.. sian cik bedah .. tapi aku tolong la jugak.. ade hari aku jugak yg masak tapi dalam keadaan yang tak selesa.. aku banyak abiskan masa kat dalam bilik.. sebab semakin banyak aku bergerak semakin banyak jugak bleeding tu.. aku rasa macam blood tu dah abis dlm badan.. so now kena makan makanan yang boleh naikkan balik hemoglobin dalam darah ni.. bayangkan aku boleh bangun tido.. bangun tido dari hari sabtu tengahari sampai petang ahad.. semua orang tahu yang aku merajuk sebab diorang tak kejut aku masa sahur.. hakikat sebenar aku menahan rasa tak selesa sebab setiap 2 jam aku akan bangun tukar exhange je.. sampai rasa loya nak muntah.. alhamdulillah isnin tu terus stop.. nanti aku share pasal vitamin yang aku makan ni..

Ok stop cerita sedih.. walaupon dalam takde mood nafsu makan aku tetap same...hehhehhe.. memang tak boleh dinafikan.. puasa tahun ni aku masak sambal terung je 5 kali.. beli terung fresh2 depan rumah 2 hengget.. cik bedah dengan en abah makan bertambah.. 2 hari lepas aku masak lagi.. abang dengan akak ade kat rumah perggh sampaikan ke sahur makan bertambah2 ok!! sedap sangat la tu kan...huhuhhuhu puji diri sendiri lagi ni... semalam ingat malas nak masak sebab nak pegi kota awal..nak cari kuih raya ( kuih la sangat padahal keropok jajan) dengan air gas. tapi en abah telah menyepoilkan keadaan.. dia sibuk nak betulkan motor macamkan nak bawak motor tu balik kampung...stress je aku.. last2 kena masak jugak.. aku bangun cik bedah dah start goreng puyuh dengan ayam... so aku kupas-kupas bawang masak lemak cili api.. kali ni dia punya marvelous adik boleh tambah sampai 4 kali.. tak penah2 bulan puasa dia makan banyak macam tu.. abang jangan ceritalah mula-mula ambik sikit last2 tambah jugak 2 kali.. up up sendiiri lagi..sampai kota dah dekat pukul 9..kelam kabut la mana nak ambik ayam.. kejarkan kedai takut tutup awal...urrmmm memang tak sempat so malam ni keluar lagi misi ke peace collection..cari seluar baju bag selendang brooch...uissshhh banyak lagi ni kena cari..

Kali ni aku banyak juga cube resepi baru sendiri.. tapi yang peliknya ade mase macam sedap sangat tapi kadang2 aku sendiri boleh rase tak sedap.. resepi same je .. pelik kan.. antara masakan yang berjaya memikat hati adalah sambal terung tu.. ayam percik madu.. ikan tauchu.. sayur campur paru.. lemak cili api.. sup tulang ..ehh ckit je rase macam dah banyak sangat jenis lauk aku masak tu..hahhahaa.. alhamdulillah sampai abis puasa 3-4 je buka kat luar.. yang lain semua masak kat rumah sama ada aku atau cik bedah yang masak.. sekali buka kat steambot.. sekali buka kat teluk sengat.. arini buka kat kota kalau jadi.. aku pulak sekali buka kat lotus dan sekali lagi buka makan mcd kat larkin sebab hantar farah balik naik bas..

Ramadan 2013 ni jugak satu keluarga Haji Abdul Shukor berkabung sebab adik yang paling bongsu mereka pergi untuk selama-lamanya .. Cik bedah orang pertama yang dapat tahu sebab pakcik aku ni memang dari muda memang rapat dengan cik bedah.. mula-mula dapat msg maksu aku bagitau cik cam sakit.. buang air sepah-sepah.. dahlah sms tu sampai kat adik sebab dia guna no cik bedah.. dah pukul 4 baru dapat bace sebab dia balk sekolah lmbat.. cik bedah dah tak sedap hati dia call banyak kali tapi tak angkat.. sekali bace kat fb syimah cik cam dah masuk hospital kulai.. cik bedah call lagi tak angkat jugak.. pukul 7 adik balik bagitau sms cakap "Mak jang abah dah takde" .. darah tinggi cik bedah dah naik..dia call baru angkat tapi dengar suara maksu dengan syimah nangis je.. Innalillahiwainnalillahirojiun .. cik cam pergi untuk selamanya menghadap yang Illahi.. pergi tanpa pesan apa-apa.. ralat sangat sebab memang dah lame giler tak jumpe.. kalau dulu setiap minggu mesti datang rumah.. syimah dengan syahmi pon banyak membesar kat umah aku.. syahmi punya uri tanam kat rumah cik bedah sebab tu dia tak lupa kat cik bedah... sebab tu cik bedah la orang pertama yang dia cari... sedih sebab tak tau kenapa sejak beberapa tahun lepas dah tak rapat lagi.. sejak aku keje cherating memang setahun sekali je jumpe mase raya..tahun lepas aku datang rumah dia sanggup cari udang galah... tu last aku jumpe dia makan udang galah masak tom yam.. pastu jumpe sekali lagi tak cakap sangat kat rumah mokda.. mesti arwah merajuk dengan kitorang kan sebab dah lame tak pergi jenguk dia kan.. sedihnya.. menyesal sebab aku tak sempat nak balas budi arwah jaga aku mase kecik...mana je aku pergi mesti dia datang.. ape je aku nak mesti dia bagi.. setiap kali aku ingat aku cume mampu sedekahkan Al-Fatihah.. semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang beriman.. semoga segala amalan nya di terima Allah.. Aku harap aku boleh balas budi arwah kat syimah dengan syahmi.. sampai sekarang semua orang tak boleh ingat mesti sedih..

Oklah tak mampu nak taip dah..airmata asyik bergenang je ni.. arini last keje.. so penutup entry pose hahahha.. 2 entry je??? kuikuikui.. nak wat camne mood tak mari.. jumpe lagi entry raya pulak.. tahun aku nak ambik gambar banyak2 tak kira..so penutup tirai aku nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN !! bagi yang ingin memandu pulang berhati-hati dijalan raya.. ingat yank jangan bawak laju-laju.. jangan ikut belakang lori balak.. jumpe raya nanti!!! ko datang umah aku eh!!! huhuhuhuhu






No comments:

Post a Comment