Sila Klik Disini

Tuesday 13 August 2013

SELAMAT HARI RAYA !!!

 Hai !!!! (nada upin-ipin). sejak putera asyik ada kat rumah ni memang nada ni la yang aku selalu jeritkan.. asal nk minum susu je jerit hai !!! nama saya upin ni adik saya ipin ni kawan saya aisy yang noty takmo minum susu... hahhahahaa terus sedut susu.. kenapa ye baby2 sekarang suka sangat tengok upin & ipin ni..macam paham je.. lain la aku kan...hahahhaha.. faveret ok upin ipin ni...klu takleh tido layan upin ipin gelak sensorang terus lelap.. hilang semua serabut dalam otak ni..tengok episod yang sama pon boleh gelak lagi.. crazy gurl.. putera demam.. sakit tekak.. sian dier tak boleh minum susu.. aku dah dapat rasakan betapa sakitnya tekak tu..setiap kali telan air liur rasa macam nak terkencing.. tu kita yang dewasa ni plak baby lagi.. abang & akak pegi 3 klinik ahad aritu.. malam tadi baru ok sikit.. minum susu guna picajari..masuk 2 kali pujuknye 10 minit..nak bagi susu 4 auns sejam baru abis.. tu pon kalu tak muntah.. aku rasa arini dia sihat dah kot..harap2 la.. cik bedah pon sama demam jugak..dari sebelum raya lagi.. demam..kepala pusing.. tangan kebas.. boleh dia jalan cakap rumah macam terjongkit...mase kat kampung lagi la..tetibe cakap jari kebas tak rasa langsung.. kelam kabut atok aka nenek aku urut..makan pil kalsium lagi..panadol.. pon tak baik..sebelum balik atok tiri aku cakap kat cik bedah.. " tulah sapa suruh masuk kebun orang tak bagitau.. tak bagi salam dulu? " eh perasan betul orang tua ni..macam la tu kebun dia..memang patut pon makcik pakcik aku nk jual..dia sesedap je bagi makan anak-beranak dia.. bila anak-anak nenek aku balik harem dia nak carikan makanan.. dia tinggalkan nenek aku sensorang lagi kat rumah.. aku rasa mesti dia sibuk nak 'pagar' kebun belakang umah tu sebab takut adik-beradik abah nak jual.. hello setahun sekali je aku balik kampung tu.. cik bedah pon round2 je belakang rumah... kononnye nak tengok ade tak kelapa sebab dia nak beli..sekali demam sampai mengigil2.. atok tiri aku tu siap cakap pegi cari orang yang pandai2 ubatkan.. aiiyyoooo memang aku malas la nak balik kampung lagi..dahlah memang aku tak suka nak balik sana.. tambah lagi buat macam ni.. cuba bayang dah banyak kali raya aku rase..ke sejak dari kecik.. pagi raya time orang sibuk solat hari raya kat umah nenek baru nak sibuk sembelih ayam kampung..sibuk nak rebus cabut bulu bagai.. oiii pagi raya kot!!! pastu mesti takde ketupat dan lauknye cume kari ayam kampung tu dengan kuah lodeh..dahlah pukul 12 baru dapat makan pastu dapat makan alahaiii baru nak ambik lauk dan kena sound.. anak 6 orang..menantu cucu cicit masak ayam 4 ekor...cukupkan!! kalau dulu mase kecik lagi la yang aku ingat hari raya makan nasi lauk ikan asam pedas... pastu aku sibuk tanya ayam takde ke tok?? memang nak kena ketok kan!!! setahun sekali raya asam pedas yang dia cari ...  tak paham la aku.. aku raya maybe sebab alasan ni aku memang moody je kalau balik kampung belah abah.. sedih pon ade yelah aku orang kampung...nenek aku sayang yang duk bandar2 je.. kitorang adik-beradik tak dilayan pon.. sobsobsob.. lainlah kalu raya umah belah cik bedah!!! phewww... baru nama nikmat beraya ok!! last raya sebelum arwah nenek (atok sakit kaki) meninggal xsilap 1994.. lame kan tapi masih dalam ingatan aku..macam nak ulang balik raya mase tu.. petang sbelum raya aku sampai tengok pakcik aku tengah kacau dodol.. ade yang bakar lemang.. ketupat dah dalam periuk..guna kayu bakar.. abis berasap satu rumah...kat dapur sup gearbox..tulang satu periuk tengah mendidih..buka makan sup gearbox.. banyak sangat sebab atok aku memang berniaga barang basah ni...so biasenye kalau nak raya dia akan jual lembu..so tulang2 sume dia tak jual sebab nak bawak balik bagi anak cucu makan... rendang.. kari ayam.. ayam masak kicap.. sambal goreng.. lodeh.. memang meriah..makan berebut2 padahal banyak lagi dalam periuk ni.. ingat lagi pakcik aku makan satu pinggan penuh... tengah2 makan boleh pulak dia terkentut dengan busuknya... macam makan telur rebus sepapan..dan yang paling penting arwah atok aku tak penah lupe nak beli air oren yang dalam botol hitam tu.. ade perisa pisang.. sarsi.. soda.. bile aku sampai je mesti dia panggil " Kusni !! Kusni!! (sebenarnye yusni..atok cakap muka aku macam yusni jaafar..sebab tu dia panggil aku kusni) mehh atok ade beli air oren!! berdozen2 dia beli..pastu dapatlah duit raya seorang 2 ringgit..tapi aku mesti dapat lebih seringgit punya...hahahahaha!! mase tu 2 ringgit dan besor ok!! gi kedai atas tu boleh dapat seplastik beso jajan.. sebab tu jugak aku mesti dapat lebih seringgit..hhahahaha banyak mulut kan.. nak itu ini.. so senang atok bagi lebih nahh gi beli sendiri sana..  walaupun arwah atok dan nenek bukan orang senang tapi setiap kali raya memang meriah cume lepas atok sakit kaki meninggal tak silap lepas raya haji kot.. dah tak meriah sangat la..yelah takde orang yang suruh buat itu ini kan...tapi sup gearbox tu tetap ade.. lemang dengan dodol jarang dah buat..ketupat lepat tetap ade sebab pakcik aku ade duduk sekali dengan atok...so diorang buat mana yang pandai je.. tak rase dah dodol sedap kayu api...walaupon peristiwa ni dah 19 tahun berlalu tetap segar dalam ingatan betapa meriahnya.. cik bedah citer memang dari kecik kalau aku balik umah atok biskut jajan memang penuh dalam bakul motor.. nenek aku siap ajak pegi dmart ..merempit cik bedah bawak mak dia.. sebab tu kalau diorang tahu aku nak balik macam2 beli dan sebab kot aku comel semacam je ni..hahhahahaa..


Haahh ni la oren bodoh yang atok aku belikan.. pic google

Arwah atok meninggal pulak tahun 2000.. so lepas tu memang kena balik kampung en abah je laa.. kadang-kadang raya je kat umah..cik bedah masak lagi best.. macam tahun lepas ketupat.. lepat... ayam kicap... ayam masak merah... lodeh .. pastu aku gatai siap masak sambal goreng & kuah kacang.. woww!!!! nikmat ok..heaven.. baru nama raya.. jgn terkejut cik bedah kalu masak ayam sekali 5 ekor ok!!! anak 4 orang je..sebab tu aku sedih tahun ni balik kampung.. dahla kari ayam.. aku mana suke sangat kari.. pastu nak makan asyik kena perli je dengan pakcik aku..yess aku tahu memang dia gurau tapi cube kalau korang yang kena..dahlah makan pukul 12... ambik nasi hempet sikit dah kena ehh tak boleh makan banyak2 sikit je.. nak senduk ayam kena lagi..akak cakap kalau dia tak lame merajuk terus tak makan..tapi aku peduli hape makan tetap makan tapi sekali tu jela..nak ulang??? no!! merajuk...kalau kat umah dah makan 3-4 kali kan..sedeyyy!!! nak makn mee bandung pon tak dapat... en abah tu trus je balik..tak singgah mana2 pon frust pg raye kena cabut bulu ayam..kahkahkahkah..pakat gelak dengan akak...ampun bah!! tulah suh raya kat umah taknak...padahal petang tu aku dah siap anyam ketupat..dan dan tukar planing..kalu kat umah kan abah tunggu orang hidang je.. nasib baik malam raya tu singgah umah mak akak..dapatla merasa ketupat, rendang, ayam kicap dan sambal goreng.. aku makan banyak sikit sebab tau dah pagi raya mesti lambat makan..lagipon malam tu aku yang drive sampai kampung..pelik la macam mana mata aku boleh tahan sampai pukul 3 pagi??? biase kul 12 je aku dah menguap2.. hehehhe.. sebabnye mulut aku dok kunyah popiah nestum.. sedap ok..menambah lemak di badan..aku rase kuih ni lah yang paling mudah budak sekolah tadika pon bley jual tahun depan.. ni tengah menaip pon kunyah2 lagi... hahhahaha.. yank ko nak sebalang tak???


Pukul 2 petang dah tinggal setengah.. woii 3 jam lagi ni nak balik..

So petang raya tu jugak terus balik umah abang.. cik bedah dengan demam kebasnya.. sampai dah malam gak sebab singgah makan kat machap lame gak...layan si kecik tu makan bubur ayam.. last-last dah lambat sangat anty tolong abiskan...senang seminit je..huhuhuhuhu.. sampai dalam pukul 10 lebih terus request ayam kfc kat en abah.. 15 ketul tunggu sampai 11 lebih..tersengguk2 aku tunggu..sampai umah abang akak bawak bekalan dari umah mak dia.. wooww supper ye sampai dekat pukul 1 pagi..3 ketul aku sorang je..tak sedor muka dah tembam macam peha ayam... walaupon tak meriah sangat raya ni tapi aku rasa bahagia je sebab semua adik-beradik aku ada.. tahun ni rasa macam mesra sangat..akak pon dah tak buat muka muncung2 lagi.. pastu pagi tu bangun pukul 10 makan meggi..sambung lagi tengok tv sambil tidur2 ayam.. dah pukul 3 lebih baru gi umah mokda..sebab makndak dah kat sana.. makan nasi..ikan 3 rasa..kari daging..tapi tak best sambal ketuk mokda takde.. cik ade 3 adik-beradik perempuan.. mokda.. makndak dan cik bedah..mokda ni dah macam mak bagi diorang...so raya kedua mesti gi umah dia..dekat dengan kubur arwah atok..kalau dulu raya kedua memang penuh orang.. sekarang masing-masing dah ade komitmen..raya rumah sendiri.. so malam tu terus balik rumah.. sian cik bedah tak larat sangat tengok muka.. bangun sikit dan pening tak tahan nak kena baring..so raya ni banyak aku la yang kena ingatkan..buatkan.. tak best.. ma cepat baik ehhh!!!


Ni cik bedah dan akaknya aka mokda 


Cik ani (wife cik oonn) mokda cik bedah abang & akak

Raya ke-3 misi diteruskan pergi umah cik oonn pulak.. ingat dapat baung masak lemak cili api campur kencur..jap lagi dah abis.. tapi dapat la makan siakap bakar...peehhh mahbeles ok!!! cik oonn gi bukak kedai sana... balik tu singgah umah kawan en abah urut aisy..kesian bergenang airmata aku tengok dia nangis sakit kena urut..nangis sambil tengok semua orang mintak tolong..mulut mamamammmaaamaa... aku rasa makcik tu urut kuat sangat.. balik terus badan panas2.. demam.. sapu dengan daun bunga raya sejuk kejap je.. esok paginye abang terus bawak gi klinik.. orang ramai raya2 ni gi klinik..dia tak check suhu..pegang dada sikit2 terus suruh ambik ubat... memang macam tu ehh doktor check??? balik terus taknak minum .. dahla aritu ramai yang datang umah.. mula2 diorang pegi rumah makndak.. pastu serang pulak rumah cik bedah...aku malas la nak masak2 sebab makndak dah masak...ingat goreng2 nugget je.. sekali akak bagitau mak dia nak datang ang mak dia puasa.. so kena la masak.. so cik bedah pon nak jamu sekali yang lain.. ambik kau kelam kelibut masak ayam masak kicap.. sambal terung dengan daging .. tu je yang ada.. berebut makan.. aku dari pagi cume makan roti prata je..malam dah pukul 9 baru dapat makan nasi.. macam mana nak kurus????malam tu aku siapkan buat satay.. potong2 daging lembu dengan ayam.. blend rempah.. hentam je masuk ape2 je..sebab cik bedah ikut sekali abang dengan akak hantar aisy gi klinik..tinggal aku dengan siti je.. hah kau semalam rase dah terlebih masin..kahkahkah.. cik zarah jiran sebelah umah tokey satay cakap sedap dah ni..garam je kurang sikit.. ko nak kawin ehh!!! hahahahah selepek kena.. apesal ek kalu masak masin sikit je orang cakap nak kawin?? sebab kalu orang nak kawin ni suke berangan je sebab tu bila masak sambil berangan jadi termasin??? tapi aku tak berangan pon mase tu.. cume tengah tengok tv je.. abis kalu mak- mak yang masak termasin  tu nak kawin lagi ke?? ahahhahahaa.. biase tu la yang aku jawap dengan cik bedah.. sori mummy!!! yang tak tahan tu kuahnya pon masin gak... gelakkan diri sendiri.. takpelah raya haji nanti cuba lagi!!

Tahun 2013 ni first time pakai baju sedondon.. memang meriah!! mula-mula nak pilih warna purple last2 dalam jakel tu cik bedah boleh cakap hijau ni lagi cantik..dahlah abang dengan adik2 tu melepak hitam... sian diorang..kahkahkah.. ala bukan selalu pon.. saksikan gambar yang gelap lagi senget sebab budak darjah 6 yang jadi tukang ambik... nasib baik aku tak beria pakai listik bedak bagai..




bang muka ko macam tak berapa nak nampak.. dik gigi je nampak..hahahhaha


aisy pon sedondon ok nenek


kan aku cakap mesti gi ko je nampak.. tenggelam mata aku tengok gigi ko dik


Ehh apesal lebor sangat muka ai ni!!!




en abah dengan cik bedah ni kalau ambik gmbar gini la rupenye..

Semalam settle rebus ketupat & lepat.. tapi arini pulak ku yang kena keje..ingat nak amik mc.. tapi ...... ala keje je la.. bukan buat ape pon ni.. makan2.. bace blok.. di taip entry ni dari pukul 10 pagi sampai dah dekat pukul 3 ni tak abis2.. harap2 balik keje nanti dah ade ayam kicap..ayam merah .. lodeh dan rendang!!! Last sekali aku nak ucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin.. tahun ni aku tak ucap kat sape2 pon.. saksikan muka kelaparan sambil menghitung jam..bile la nak pukul 5 ni!!! cepatlaaa


Pakai baju raya ke kak!!!

LeMbu GeLeTeK BoYo,
BoYo PeKoNg TiN,
SlaMat HaRi RaYo,
MaaF ZaHiR BaTiN

BeWoK JeLiR PoKko,
PoKko NyeNye MuLa,
MiNtAk MaAf BeLaKo,
SaLaH SiLaP MiNtAk HaLa



No comments:

Post a Comment