Sila Klik Disini

Thursday 7 November 2013

YANG PERGI TAKKAN KEMBALI LAGI

Entry ni aku taip lame dah...rase 28.10.2013.. atok meninggal 26.10.2013 pukul 3 lebih...

Pehh lame giler x meluahkan perasaan kat sini.. busy ke??? hahhahah jawapannye adelah malas dan takde mood.. nak kata hati senang xjuga...susah ati kot.. now in mood sedih.. sabtu lepas atok (nenek tapi aku panggil atok) yang tinggal satu2nya belah en abah meninggal dunia.. kematian yang sangat mengejutkan semua orang.. last aku jumpe atok mase raya.. tu lah last aku rasa masakan atok.. lepas ni dah xde lagi dah.. atok meninggal sebab xcident.. kena langgar dengan kereta ape aku xtau.. yang aku tau driver india.. ikut cerita sepupu aku yang ade kat kg.. atok dengan laki dia naik motor yang pergi kenduri kawin area parit sri..ntah kat mana parit ni pon aku xpasti tapi area parit jawa.. diorang dah terlepas rumah pengantin tu so nak patah balik...then mase tu la kot kena langgar.. next version is kena langgar dari belakang.. sekarang polis tengah buat siasatan lagi... sebab driver tu lepas langgar terus lari..but then dia buat report plak kat Muar..aku rase dia lari sebab takut kot kena pukul... ntahlah.. sabtu tu aku ade intake student baru... so memang busy la sikit..dalam pukul 1.30 macam tu en abah call bagitau atok xcident patah kaki..so aku gegas terus balik...sampai umah cik bedah tak nak ikut balik kampung... dah bergaduh pulak kat situ.. aku sempatla makan nasi jagung yang kolej bagi sebab intake kan..pastu cik bedah call meje mintak temankan en abah.. meje pon taknak sebab ade janji la ape.. last2 aku mengalah ajak en abah pegi berdua.. en abah pulak merajuk... ntahlah semua dah tertulis kan... tangguh sana-sini.. orang datang hantar ubat la.. last2 dapat call bagitau dah kritikal..mase tu tekanan darah rendah... aku pon jerit panggil cik bedah suruh siap jugak pergi sume... mencicit masing2... dlm  dua setengah bergerakla keluar rumah...mase ni la jantung atok berhenti berdegup... xsempat keluar simpang at5 lagi dapat call atok dah takde... mase tu aku rase kosong.. memang macam tak percaya.. ape yang aku mampu buat bace al-fatihah dalam hati... moga- moga berita ni tak betul.. moga-moga atok bangun balik... aku simpan air mata sebab tak nak bagi en abah tengok... nanti dia lagi sedih.. nanti sape nak drive pulak kan.. tapi hati aku rase betul2 kosong... sepanjang perjalanan aku bace al-fatihah dalam hati..aku zikir moga-moga sume ni tak betul... sampai kat senai hujan turun lebat giler.. memang lebat tak nampak jalan dengan guruh berdentum2 tapi aku tekan je minyak nak cepat sampai.. aku tengok abah senyap je..yang bising budak dua orang ni sampai aku mengamuk baru nk senyap.. aku tengok meter minyak ni cepat je turun rupe-rupenye aku tekan sampai 160.. biase dah kena bising ni kalau laju macam ni...harap-harap takkan ade la surat cinta dari pdrm.. dalam pukul 7 lebih lepas sesat-sesat..en abah pon sampai lupe jalan.. aku lagi la memang tak penah pegi sane kan.. sampai hospital Chik call cakap dia dah uruskan semua..so van jenazah terus gerak ke rumah...

Sampai kat rumah aku terus salin baju yela ingatkan takde ape-ape jadi kat atok so aku pakai baju seksa la sikit.. mase ni aku tak berani lagi nak tengok atok..entah rasa macam tak kuat nak tengok.. aku tak tau perasaan aku ape mase tu... aku duduk dengar orang bacakan yaasin .. hanya dalam hati aku sedekahkan al-fatihah..aku tak boleh nak nangis cume bergenang bile tengok orang menangis.. pak ngah sibuk nak cepatkan proses pengebumian... sedangkan pakcik aku ade lagi yang belum sampai..mase tu abang akak dengan meje pon tak sampai lagi.. bergaduh-gaduh diorang adik-beradik... tapi tetap tunggu sampai semua nya ada...bila pikir-pikir balik semuanya ketentuan Allah kan.. alhamdulillah semua dapat sampai sebelum pukul 10...adik-beradik atok.. anak-anak atok... tapi suami dia tak dapat tengok kali terakhir... puas jugak anak-anak tiri atok mintak dengan pihak hospital untuk keluarkan ayah diorang tapi ambulans takde... pakngah tak tak boleh nak tunggu so terus je sembahyang jenazah.. then bawak ke tanah perkuburan parit pechah..kat situ ade suami atok (atok betul aku) dengan pakcik aku...dikebumikan dekat-dekat situ...senang anak cucu cicit nak tengok nanti... aku ikut bawak kereta tapi mana boleh gi masuk kat kawasan tu so aku jaga aisy.. sambil bukak yaassin dalam hp.. tak lama lepas tu ambulan sampai.. memang takde rezeki nak tengok...

Cik bedah cerita atok jantan bagitau yang atok aku bangun pukul 3 pagi malam sebelum kejadian panggil-panggil nama en abah.. yela sebelum ni en abah merajuk kot sebab atok dah sampai dah kat teluk sengat pergi kenduri rumah anak tiri dia... tapi tak singgah pon kat rumah en abah.. sekangkang kera je kan.. dahlah pagi tu en abah cik bedah abang akak meje haikal siti sume la ade kat teluk sengat tu.. aku je takde sebab tido.. atok tak telepon pon.. aku rasa en abah ade call atok kot lepas pada tu.. semoga atok tenang disana... aku dah takde atok nenek lagi dah.. semua dah pergi menghadap Pencipta.. AL-FATIHAH... semoga Allah panjangkan usiaku en abah cik bedah abang akak meje haikal siti aisy.. tak puas lagi bermanja...

No comments:

Post a Comment