Sila Klik Disini

Saturday 21 September 2013

RESIPI MEE KARI VERSI AKU !!!!


Adoiii pepagi dah terasa macam nak makan mee kari la.. ok mentang2 perut rasa macam dah ok sikit.. aku rase ade dekat 2 minguu kot perut aku macam tak boleh dah nak makan banyak macam dulu.. faktor usia kah??? atau nak diet ni??? kahakahkaha.. again ketawa kan diri sendiri.. eh suka la!!!

Aku rase 1st time aku try masak mee kari ni tahun lepas kot.. ye memang betul tahun 2012.. sebabnya aku belajar masak mee kari adalah teringat saat2 indah makan mee kari dengan che din.. pastu dengan my bff.. pehhh meleleh air liur ni.. tapi sekarang dont worry kalau teringin je campak2 bahan2 masak la!! beb next time ko datang umah aku ke aku datang sane ke aku masakkan untuk ko ehh.. my promise..



So ni je gambor yang ada sebab last aku masak aritu tak sempat nak ambik.. ye ar orang dah sampai umah aku tengah dok masak lagi.. pastu yang masa jamuan tu pepagi buta aku dah bangun masak so memang tak teringat nak ambik picture.. takpe next aku masak lagi aku snap banyak2 tepek banyak2 kat blog ni.. 1 entry berlambak pic mee kari je..kahkahakah.. mse aku post picture ni ko cakap ni mee kari ayam kan yank!! for your info kat mangkuk aku je penuh ayam..mangkuk orang lain ade mee dengan kuah je..hhahaha.. siann kan.. tapi mase ni cik bedah cakap..ok boleh tahan sedap.. ke dia nak ambik ati aku je.. hehehhe.. dah shuhada tak payah nak membebel sangat.. Jom kita tengok resipi


Ni untuk masak dalam 15 - 20 orang.. saje je aku buat portion besar sikit..kahkahkah!! takdelah ni aku masak masa budak2 opis datang beraya ke rumah...

Bahan-bahan utama yang wajib ada untk versi aku la
 (BLENDED)
- Bawang besar 4 biji (memang besar tau bwang ni)
- Bawang putih 6 ulas
- Halia 5cm (aku suka letak banyak senang nak kuar angin)
- Cili kering dalm segenggam dua (ikut kalau nak pedas letak banyok2)
- Buah keras 2 biji


- Belacan melaka (hehehhehee sebab cik bedah beli belacan mase gi melaka aritu)
- Rempah kari daging
- Santan 2 kotak kecik (aku pakai santan kotak MnS tu sebab malas nak jerit2 suh cik bedah belahkan kelapa)
- Daun kari segenggam
- Bunga lawang kulit kayu manis
- Mee kuning 2 bungkus

Bahan-bahan penyedap penaik selera aku

- Ayam dicincang kecik2 2 ekor (cincang kecik kate cik bedah senang orang nak makan.. kalau aku beso2 senang nak cuci..)
- Segala tok nenek fishball (aku beli yang dalam sebungkus ade 4 jenis.. sayur..udang.. sotong.. ikan)
- Crab stick sebungkus besar

Laa ni je ke bahan2nya.. patut la senang je aku masak..berlagak sangat ni.. untuk bahan penyedap tu kalau ade kerang.. tauhu cina yang kecik2 tu..uhhhh tambah power arr mee kari ni.. memang tak pandang kiri-kanan dah mase makan.. lagi satu kalau ade sambal tumis.. untuk pengemar2 yang suka kan pedas bley buat sambal tumis ye.. kalau aku malas senang bagi pedas je terus.. yelah kat umah tu mana ade budak2 lagi kan..tapi kalau masak untuk orang lain aku letak cili light2 je.. kalau untuk ko nanti yank memang kena pedas power ok!!!meleley air hingus skali..hahahahha

Cara-cara penyediaannya :

1. Sediakan kuali besar hehehhee.. aku guna kuali cik bedah yang buat masak inti epok2 tu.. panaskan dan masukkan minyak sedikit.. setelah panas masukkan bunga lawang dn kulit kayu manis juga daun kari.. lepas daun kari macam sedikit tergoreng masukkan bahan-bahan yang di blend.. tumis sehingga cili kering betul2 masak.. petua untuk tidak menyebabkan orang yang makan sakit perut dan membuat kari anda berbau lebih wangi... ehh yeke??

2. Ok lepas bahan2 yang ditumis betul2 masak masukkan rempah kari secukup perasaan..  lepas tu masukkan air dan belacan.. lepas agak sedikit mendidih masukkan ayam.. biarkan ayam seketika sehingga empuk.. masukkan garam secukup rasa..

3. Sementara menunggu ayam masak kita boleh buat kerja sampingan iaitu mencelur mee kuning.. mencelur taugeh.. bgi aku mee kari ni sesuai makan dengan mee kuning je.. rase tak berselera plak nak makan dengan kuew tiow ke mee hoon.. tapi ikut pada selera perut masing-masing ehh..

4.Lepas tengok ayam macam dah masak empuk.. and air yang kita masukkan tu berkurangan sedikit bolehla start masukkan santan 2 kotak tu.. biarkan mendidih betul2 lepas tu baru masukkan bahan2 penyedap yang lain tadi..

5. Lepas bahan penyedap dimasukkan perlahankan api dan dalam 8-10 minit dan boleh hidang..perhhhh senang giler.. 5 langkah je dah siap mee kari versi cik shuhada!! patutla pepagi pon aku bley masak.. padahal pagi tu mata aku buka kecik je..

Baiklah sekian sahaja #resepicikshuhada untuk kali ini.. cik shuhada ni taip kat sini sebab rase lately ni macam sakit pelupa tu makin teruk..macam kan ade anak 10 nak jaga.. susah betul nak ingat sesuatu perkara tu.. ke banyak sangat berangan ni.. ape pon kita ENJOY !!!!! nyumsnyums

P/S : Beb aku rase nak makan jejemput yang ko masak arr.. camne ekk bley bulat2 comel je..




No comments:

Post a Comment